fredag 8 januari 2010

Dumortierit, halvädelsten från Svartlå

Får jag presentera!


Dumortierit, himmelsblå halvädelsten
av denna och många andra stenar från norra delen av Sverige handslipar jag
sten smycken.
oftast är de dubbelt cabochon slipade, cabochon betyder
"formad av människan"
när de är dubbelslipade så finns det ingen fram eller baksida,

just detta smycke har ett sågat spår i mitten på stenen där har jag lagt in en vegetabiliskt garvad rem av renskinn vilket i sin tur är tvinnad samt har en dekorativ knapp av renhorn.

Till alla mina handslipade stensmycken tillkommer alltid ett

bergarts brev som berättar om vilken sten/bergart som stensmycket är tillverkat av samt kemiskt innehåll, fynd plats och hur gammal stenen är.

Platsen som denna sten är hittad på är den enda i Sverige, platsen heter Svanisträsk

Min syster Carina och hennes man Lorentz har en vildmarks camp där gå gärna in på deras hemsida så får ni bland annat se vackra natur bilder från norrbotten.


http://www.campsvanis.se/

Vivianné

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar